Granie w chmurach

NULL Uwaga! Artykuł tylko dla ludzi o mocnych łączach. ;) Sporo się ostatnio mówi o przenoszeniu usług do chmury. Zastanawialiście się kiedyś, jakby wyglądało granie w najnowsze produkcje na słabiutkim netbooku, podczas gdy całe obliczenia wykonywane byłyby na serwerze? Teraz można to sprawdzić przy pomocy specjalnej usługi OnLive. Jak zacząć? Wchodzimy na stronę www.OnLive.com, rejestrujemy się, ściągamy klienta (niecały jeden megabajt), logujemy się i już jesteśmy w stanie grać w najnowsze produkcje na każdym komputerze. Sam byłem zdziwiony prostotą, z jaką to się odbywa. Całość zajęła mi niecałe 5 min. Nawet instalacja gry z napędu DVD zajmuje dłużej. Do dyspozycji mamy w momencie pisania artykułu niecałe 40 gier (jeszcze tydzień temu było ich około 20), z czego w większość możemy zagrać za darmo przez pół godziny. Do naszej dyspozycji są między innymi takie hity jak Assassin's Creed II, Batman: Arkham Asylum, Aliens vs. Predator, Darksiders, Kane & Lynch 2: Dog Days, Mafia II i wiele innych. Jak wygląda rozgrywka? Najważniejsze jest abyśmy mieli szybkie łącze, gdyż to właśnie od niego zależy płynność i jakość rozgrywki. Swoje doświadczenia opisuję na podstawie testów na łączu o rzeczywistej prędkości trochę ponad 7 megabitów. Tak więc, na moim łączu gry wyglądają świetnie, chyba wszystkie chodzą na pełnych detalach (nie uruchamiałem wszystkich). Co ważniejsze, zachowana jest też płynność, jednak istnieje jeden bardzo ważny problem. Opóźnienia – nie typowe lagi w rozumieniu np. standardowych gier online. Ruchy postaci wykonywane są z opóźnieniem. Naciskamy strzał, zaś na ekranie postać strzeli za niecałą ćwierć sekundy. Taka sytuacja jest ze wszystkim, co dzieje się na ekranie. Czy to jest przyszłość gier? To do dość ważne pytanie, gdyż pozycja PCta w segmencie gier słabnie na rzecz konsol. Po części spowodowane to jest faktem wzrostu popularności laptopów, które do gier niestety się nie nadają. Przeniesienie gier w chmurę i ciągle następujące przyspieszanie łącz internetowych mogłoby dramatycznie zmienić sytuację. Czy tak się stanie? Czas pokaże. Obecnie (z racji zbyt wolnego łącza) usługi używam tylko do testowania gier, gdyż po prostu jest to znacznie wygodniejsze, niż ściąganie dema, instalacja go i odinstalowanie po godzinie. OnLive pozwala spokojnie zapoznać się z grafiką i mechaniką rozgrywki, ale pod warunkiem, że w przypadku słabego łącza jesteśmy w stanie na czas testów przymknąć oko na opóźnienia. Warto też zaznaczyć, że dostępna jest specjalna przystawka do telewizora z padem, zastępująca konsolę. A co wy sądzicie o tej usłudze i jej przyszłości? Mi podoba się prostota i sprawność jej działania oraz możliwość odpalenia najnowszych gier na każdym sprzęcie. Czy ktoś z szybszym łączem może podzielić się swoimi doświadczeniami?

Wsparcie

Patronite logo

Jak zapewne wiecie, rozwijamy nasz podcast od lat, inwestując w niego nie tylko bardzo dużo czasu, ale również pieniędzy. Opłacamy montaż kolejnych odcinków, utrzymujemy serwery i domeny, jak również rozglądamy się za nowymi, często płatnymi rozwiązaniami, które mogą przyspieszyć i ułatwić powstawanie nowych materiałów.

Patronite to platforma, na której możecie wesprzeć nas finansowo, abyśmy mogli kontynuować tę pasję bez dodatkowego balastu na plecach. Będziemy Wam niezmiernie wdzięczni za każdą, nawet najmniejszą dotację.

Uspokajamy, że nie planujemy zamykać tworzonych przez nas treści za płatną barierą. W ramach podziękowań chcemy natomiast wymieniać wszystkich naszych Patronów, którzy wyrażą na to zgodę, na stronie podcastu, a od pewnego progu dziękować Wam również w samych nagraniach.

Niezmiennie życzymy Wam miłego słuchania i serdecznie dziękujemy za wsparcie! Do usłyszenia!

Nasi Patroni

  • Dio Brando
  • Pojler
  • i 6 anonimowych Patronów

Serdecznie dziękujemy!